keskiviikko 8. toukokuuta 2013

Mysteerifirmojen myyntipuheista

Mysteeriostaminen on hauskaa, ja tämä onkin yksi shoppereita rekrytoivien firmojen keskeisistä myyntipuheista. Hauskuuden ohella usein puhutaan helposta rahasta. Tässä blogissakin on kirjoitus keikkojen ja rahantulon jatkuvuudesta ja onpa tulopuolta numeroinkin esitelty.

Kun aihetta googlettaa englanniksi törmää paljon helpommin näihin myyntipuheisiin, jotka lupaavat monenmoista. Pelkästään mystery shoppaukseen keskittyvät firmat saattavat esitellä etusivullaan iloisia kaupoilla kulkevia ihmisiä, joilla on pussitolkulla tavaraa käsissään. Soon-to-be-mystery-shopper saa siten kuvan että tavaraa tosiaan haetaan kaupasta niin että kädet venyvät pari senttiä tavaran painosta, ja siinä se sitten onkin.

Asian kääntöpuoli on se, että ostamisen lisäksi joutuu näkemään vaivaa. Sitä suunnittelee, kalenteroi, aikatauluttaa, opiskelee, havainnoin, tekee muistiinpanoja ja täyttää raportteja. Yksi puolen tunnin keikka voi viedä oheistoimineen kolmekin tuntia jos havainnonti on uudentyyppinen ja esim. kyselypatteristo täytyy uutena painaa mieleensä. Itselläni on tällä hetkellä menossa projekti johon olen käyttänyt useita tunteja, täyttänyt erilaisia testejä ja kyselyitä useita, enkä ole edes tehnyt yhtään havainnointia vielä. Luonnollisestikaan en näin toimisi mikäli itse keikka olisi jotenkin vastenmielinen.

Samantyyppisiin keikkoihin tottuu siten että itse valmistautuminen ja havainnointiosuus menevät kuin itsestään ja ainoa varsinainen vaiva on raportin teko. Tämä on eräänlainen flow-tila, jossa mysteeriostaminen onkin oikein hauskaa.
Se on myös jännittävää. Varsinkin uudenlaisten keikkojen teko tuo jännitystä, sopivaa kutkutusta kun ympäristö ja asioinnin kohde on uusi ja erilainen. Jännitys on myös yksi myyntipuheista. "Wanna do something exciting? Shop for free!" -tyyppiset sloganit antavat lupauksen kutkutuksesta sekä rahasta, samassa paketissa molemmat. Vetoaa ihmisiin.

Oman työn herruus. Tässä vielä yksi tapa vedota ihmisiin. Päätät itse milloin teet, mitä tee, missä teet. Toisaalta tämä on totta, toisaalta kaukana siitä. Suomen markkinat ovat verrattain pienet verrattuna moneen muuhun maahan, tämä näkyy keikkojen määrässä. Kun moni firma on kansainvälinen toimija ja heillä on yhteinen tervetulosivu kaikille, voi saada väärän kuvan tuosta työn herruudesta. Jos mysteerifirmalla on asiakasyrityksenä firma jolla on yksi toimipiste kaupungissasi kun Keski-Euroopan tai Amerikan suurkaupungeissa niitä voi olla 50, on vähäsen eri asia puhua siitä mitä valitset, missä valitset ja milloin valitset. Jos pystyt liikkumaan lisäät potentiaalisten asiointiesi määrää merkittävästikin.

Ota myyntipuheet innolla vastaan, mutta himmaa lennokkaimpia mielikuvia mitä puheet aiheuttavat!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti