torstai 2. toukokuuta 2013

Mitä sitten kun keikalla menee joku pieleen?

Mysteerikeikkoja paljon tekevä törmää jossakin vaiheessa tilanteeseen, jossa joku menee pieleen. Ehkä asioit tutun kanssa, huomaat unohtaneesi jonkun tärkeän asian, tilanne asiointipaikassa estää ohjeiden mukaisen toiminnan, tai sitten tapahtuu jotakin muuta yllättävää.

Firmojen ohjeistuksetkin sanovat hyvin selvästi, kuinka tärkeää on ottaa firmaan yhteyttä mikäli jokin ei mene kuin Strömsössä. On huomattavasti pienempi paha soittaa ja sanoa mikä meni vikaan kuin
  1. jättää keikka puolitiehen ("kyllä sen joku muu hoitaa"; niin muuten hoitaa jatkossa muutkin keikkasi)
  2. kaunistella raportti niin kuin mitään ei olisikaan tapahtunut (olet pestautunut mysteerishopperiksi et Valehtelijoiden Klubin jäseneksi)
  3. jäädä kauhulla odottamaan tuleeko firmasta sanomista kun teet vaillinaisen raportin (ei hyvä, sillä olet sitoutunut tekemään keikan sovitusti)
Itse olen muutamaan otteeseen soittanut ja selittänyt hankalan tilanteen. Aina on kiitetty yhteydenotosta, ja yleensä keikka on hoidettu niissä puitteissa kuin mahdollista. Kerran on yksi osio jätetty jonkun toisen tehtäväksi koska olosuhteiden vuoksi en pystynyt erästä arvioinnin osa-aluetta tekemään vaikka halua olisi ollut.

Mieti asiaa työnantajan silmin; työntekijä ilmoittaa pahoitellen olevansa kipeänä eikä siten pysty tekemään sovittua työurakkaa. Hän kuitenkin kysyy voisiko suorittaa työn vaikka kahden päivän kuluttua kun on tervehtynyt. Toinen työntekijä ei ilmaannu tekemään töitään mutta ei selittele poissaoloaan mitenkään vaan odottaa työnantajan soittavan perään, sanoo sitten olevansa kipeä.

Kumpi työntekijä antaa rehellisemmän vaikutelman? Tämä on juuri sitä luotettavuutta mistä olen aiemmin kirjoittanut. Ei tarvitse olla kyse kipeänä olemisesta vaan kentällä tapahtuvasta työnteon esteestä. Tietenkin siitä pitää ilmoittaa työnantajalle joka "meillä" on mysteerishoppereita välittävä firma.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti